Normaalisti Kelvin-asteina ilmoitettava värilämpötila ilmaisee valon sävyn. Matala värilämpötila tarkoittaa lämmintä valoa, korkeampi värilämpötila-arvo kylmää valoa.
Alle 3000K valo koetaan yleensä keltaiseksi ja erittäin kylmä, yli 6000K valo alkaa näyttää jo siniseltä. Ajoneuvokäyttöön suunnatuissa valaisimissa neutraali valkoinen on n. 4500-5500K. Lisävaloissa tavallinen värilämpötila on 4500-6500K.
Sen sijaan lumen (lm) on valovirran mittayksikkö eli lumenit kertovat paljonko valoa ledistä tai muusta valolähteestä tulee.
Xenon-lampuille tyypillinen värilämpötila on suhteellisen kylmä: 4000-6000K. Xenon-valaisimiin on saatavilla polttimoita eri värilämpötiloilla. Monissa xenon-muutossarjoissa ja työvaloissa voidaan värilämpötila valita omien mieltymysten ja käyttötarkoituksen mukaan. Ajoneuvojen tehdasasenteisissa xenon-valoissa ja työkoneiden työvaloissa käytetään pääsääntöisesti 4300K värilämpötilaa. 4300K värilämpötilalla olevat polttimot antavat suurimman valotehon (3200 lumenia / 35w polttimo). Xenon-työvaloihin suosittelemme 4300K ja 5000K värilämpötiloja.
Ajoneuvokäyttöön suunnatuissa led-valaisimissa yleisimmät värilämpötilat ovat 5000-6000K. Nämä sopivat erittäin hyvin useimmille meistä. Led-valaisimissa alle 4000K värilämpötilalla varustetut valaisimet ovat erittäin harvinaisia.
Perinteisten halogeenipolttimoiden värilämpötila on 2700-2800K.
Onko kylmä parempi kuin lämmin?
Tähän kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta, toinen tykkää enemmän lämpimämmästä valosta ja toisen silmille sopii paremmin kylmä valo. Kylmempi valo näyttää yleensä ihmisen silmään kirkkaammalta ja auttaa ylläpitämään parempaa virkeystasoa. Toisaalta esimerkiksi sankassa lumisateessa valkoisempi valo heijastuu lumihiutaleista lämmintä valoa inhottavammin.
Alla olevassa kuvassa on esitetty eri värilämpötilojen vaikutus valon väriin. Kuva on suuntaa-antava, lopulliseen valon väriin vaikuttavat lukuisat tekijät; mm. valaisimen materiaalit ja käyttöympäristö, mutta kuvasta saa kuitenkin varsin hyvän käsityksen eri vaihtoehdoista.
3000K värilämpötila on muita xenon-valoja keltaisempi, mutta ei yhtä keltainen, kuin halogeenipolttimon valo. Keltainen valo näyttää muita paremmin sumussa ja sateessa.
4300K värilämpötila on käytössä lähes kaikissa ajoneuvojen alkuperäisissä xenon-polttimoissa ja lähes kaikissa kalliimman hintaluokan työvaloissa. 4300K värilämpö-tilalla olevan polttimon valoteho on korkeampi kuin muissa värilämpötiloissa. Valon väri on lähes valkoinen, mutta hieman kellertävä. Valoteho n. 3200 lumenia / 35w polttimo.
5000K värilämpötila vastaa valkoista valoa, mikä on monien mielestä miellyttävin valon väri auton valoihin. Valoteho on aavistuksen matalampi kuin 4300K polttimoissa.
6000K värilämpötila on suosituin autojen rakentelijoiden keskuudessa ja sillä haetaan usein auton ulkonäköön muutosta. Valon sävy on sinertävä. Valoteho on hieman pienempi kuin 5000K polttimoissa, mutta silti varsin korkea.
8000K värilämpötila antaa selvästi sinisen valon, mikä monien mielestä parantaa auton ulkonäköä. Valoteho on alhaisempi kuin muissa polttimoissa. Valoteho n. 2500 lumenia / 35w polttimo.
Sinua voisi kiinnostaa myös...