LED
Idag implementeras nästan alla nya extraljus med LED-teknik. LED är överlägsen i effektivitet, storlek och hållbarhet jämfört med äldre teknik. LED extraljus är också lämpliga för både 12V- och 24V-system. LED-extraljus tänds omedelbart och får full ljuseffekt direkt utan någon fördröjning.
LED-extraljus är en prisvärd investering i säkerheten vid körning i mörkret, liksom komfort. Med LED-extraljusramp kan du få en betydande ökning av ljuseffekten jämfört med ditt eget helljus med bara ett extraljus. I led-extraljusramper eller med runda led-extraljus kan du hitta extraljus i en mängd olika utföranden såsom i ljusbild och effekt, och när det gäller storlek finns det ramper från 200 mm upp till nästan 1500mm långa. Fördelen med LED-extraljus från exempelvis xenon eller halogen-extraljus, är att LED har längre livslängd och det finns ett större utbud att välja ifrån.
Nackdelen med LED är den låga värmeutvecklingen i ljuset jämfört med andra ljuskällor, så halogen - eller xenon som smälter is och snö effektivare. Det är vanligtvis inte möjligt att byta ut lysdioder eller andra delar i ett LED-extraljus, men å andra sidan, det finns vanligtvis inget behov av att byta ut delar pga. LED:ens långa livscykel.
Här hittar du högkvalitativa extraljusramper från de största varumärkena som LuminaLights, Lazer, Optibeam, DSM, SAE, Seeker, X-Vision, W-light och Hella.
XENON
Xenonljus (eller xenonljus) HID, är en gasurladdningslampa som ger mycket starkt ljus. H.I.D är en förkortning för High Intensity Discharge. Förkortningen används ofta när man talar om gasurladdnings ljuskällor, och HID är inte ett varumärke, vilket ofta antas.
Xenonlampans funktion är baserad på xenon gasen i lampan, som lyser starkt under passagen av elektrisk ström genom gasen. En Xenonlampa lyser med gas istället för en glödtråd, så att glödtråden inte brinner ut som den gör i en halogenlampa. Xenongas kan också användas i andra typer av belysningsarmaturer. Inuti xenonlampan finns det två elektroder, med en hög antändningsspänning skapas en båge mellan dessa två och på grund av detta behöver xenonlampan en ballast (tändare). Efter att lampan har tänts är en lägre spänning tillräcklig för att bibehålla ljusbågen.
Glödlampans färg temperatur regleras av metallsalterna inuti den, medan ljusbågen förångar metallsalterna. Färgtemperaturen som är vanlig för xenonextraljus är relativt kall: 4000- 6000K, jämfört med ljuset som produceras av en halogenlampa, som har en färgtemperatur på 2700- 2800K. Kallare färgtemperatur är särskilt fördelaktig i fordon. Mer om färgtemperaturen här.
Fördelarna med xenon är ofta en utmärkt ljusbild. Ett gasurladdningsljus ger mer ljus med mindre effekt. Ökningen av mängden ljus påverkar inte direkt ljusets räckvidd, men den större mängden ljus som produceras av xenonlampan bör riktas tillönskad punkt med hjälp av en reflektor. Xenon har också fördelen att det är anpassningsbart: du kan välja eller byta xenonljuset efter eget behov. Dessutom kan du vanligtvis byta ut reservdelar eller lampan i extraljuset själv.
Nackdelen är behovet av att byta ut xenonlamporna.
Halogen
Traditionella halogen extraljus börjar långsamt gå ur tiden på grund av ny teknik har tagit över exempelvis LED. Den största fördelen med halogen är den behagligt varma ljustempraturen. Dessutom håller den höga spillvärmen från halogen ljuset varmt och därmed smälter is, snö och slask lätt. Men när det kommer till ljuseffekt ligger halogen långt efter modernare teknik.