Hoppa till huvudinnehåll
Alla samlingarExtraljus och välja rätt
Färgtemperatur eller ljusbild
Färgtemperatur eller ljusbild
Miika Nikander avatar
Skrivet av Miika Nikander
Uppdaterad för mer än 2 år sedan

Färgtemperaturen anges i Kelvin. En låg färgtemperatur betyder varmt ljus, ett hög färgtemperatur betyder kallt ljus. Ljus under 3000K uppfattas vanligtvis som gult och varmt, över 6000K börjar ljuset se blått ut. I extraljus är neutralvitt ca 4500-5500K att föredra för behagligast ljus. I extraljus varierar färgtemperaturen oftast emellan 4500-6500K.

Istället är lumen (lm) måttenheten för ljusflödet, det vill säga lumen berättar hur mycket ljus som helt frigörs från lysdioden eller annan ljuskälla, utan att ta ställning till var ljuset riktas. Med andra ord berättar lumen inte hela sanningen, eftersom lumen fortfarande måste riktas korrekt, till exempel med hjälp av reflektorer.

Färgtemperaturen som är typisk för xenon extraljus är 4000-6000k. Xenon finns med olika färgtemperaturer. Många Xenon konventeringssatser och arbetsbelysning låter dig välja färgtemperatur enligt dina egna önskemål och syfte. Fabriksmonterade xenonljus för fordon och arbetsbelysning använder sig i regel av en färgtemperatur på 4300K. För Xenon-arbetsbelysning rekommenderar vi färgtemperaturer på 4300K och 5000K.

I LED ljus för fordon är de vanligaste färgtemperaturerna 5000-6000K. Dessa är lämpliga för de flesta förare. I LED extraljus är en färgtemperatur under 4000K extremt sällsynt.

Traditionella halogen extraljus har en färgtemperatur på 2700-2800K.

Är kallt ljus bättre än varmt?

Det finns inget entydigt svar på denna fråga, en del gillar varmare ljus mer och en del föredrar kallt ljus. Kallare temperatur ser vanligtvis vitare/ljusare ut för det mänskliga ögat och hjälper till att upprätthålla ett bättre fokus vid körning. Å andra sidan, till exempel i ett kraftigt snöfall, reflekteras vitare ljus mer än varmt ljus från snön.

Bilden nedan visar effekten av olika färgtemperaturer. Bilden är fingervisning på hur det kan se ut, den slutliga ljustempraturen påverkas av många faktorer, t.ex. linsens material, driftsmiljön etc., men bilden ger fortfarande en ganska bra uppfattning om de olika alternativen som finns på marknaden idag.

Färgtemperaturen på 3000K är gulare än andra xenonljus, men inte lika gul som ljuset från en halogenlampa. Med gult ljus ser man bättre i dimma och regn.

Färgtemperaturen på 4300K används i nästan alla ursprungliga xenonextraljus i fordon och nästan i nästan alla xenon arbetsbelysningar i den högre prisklassen. Ljusets färg är nästan vit, men något gulaktig. Ljuseffekt är ca 3200 lumen / 35w glödlampa.

En färgtemperatur på 5000K motsvarar vitt ljus, vilket av många anses vara den trevligaste ljusfärgen för fordonsljus. Ljuseffekten är något lägre än för 4300K-extraljus.

Färgtemperaturen på 6000K är den mest populära bland förare pga. den goda ljuseffekten som uppstår. Nyansen i ljuset är något blåaktig. Ljuseffekten är något lägre än för 5000K-extraljus, men fortfarande ganska hög.

Färgtemperaturen på 8000K ger tydligt ett blått ljus.

Ljuseffekten är lägre än för andra ljus. Ljuseffekt ca 2500 lumen / 35w glödlampa.


Fick du svar på din fråga?