Siirry pääsisältöön
Kaikki kokoelmatLisävalot ja niiden valinta
Led-, xenon- vai halogen-lisävalot?
Led-, xenon- vai halogen-lisävalot?

Mitä eroa eri valolähteillä on?

Miika Nikander avatar
Tekijä: Miika Nikander
Päivitetty yli 2 vuotta sitten

Tässä artikkelissa:


LED

Nykyään lähes kaikki uudet lisävalot on toteutettu LED-teknologialla. LED onkin hyötysuhteeltaan, kooltaan ja kestävyydeltään ylivoimainen vanhempiin teknologioihin verrattuna. LED-lisävalot sopivat myös sellaisenaan sekä 12V- että 24V -järjestelmiin. Led-valot syttyvät heti täydellä valoteholla ilman sytytysviivettä.

Led-lisävalot ovat edullinen panostus pimeällä ajamisen turvallisuuteen sekä mukavuuteen. Led-lisävalopaneelilla saat jo yhdellä lisävalolla merkittävästi lisää valotehoa omiin kaukovaloihisi verrattuna. Led-lisävalopaneeleista tai pyöreistä led-lisävaloista löydät monenlaisilla valokuvioilla ja tehoilla varustettuja lisävaloja. Paneeleita löytyy 20cm lähes 1,5m pituiseen valoon asti. Led-lisävalojen etuna esimerkiksi xenon-lisävaloihin tai halogen-lisävaloihin on esimerkiksi pidempi käyttöikä sekä monipuolisempi valikoima.

Ledin haittapuolena ajoneuvokäytössä on muihin valonlähteisiin verrattuna matala lämmöntuotto, joten halogeeni- ja xenonvalot pysyvät paremmin sulana räntä- ja lumisateessa. Led-valoihin ei yleensä ole mahdollista vaihtaa ledejä tai muita osia, mutta toisaalta niihin ei yleensä ole edes tarvetta vaihtaa osia valojen pitkän elinkaaren aikana.

Meiltä löydät laadukkaat lisävalopaneelit parhailta merkeiltä, kuten LuminaLights, Optibeam, DSM, SAE, Seeker, X-Vision, W-light ja Hella.

XENON

Xenon-valo (tai ksenonvalo, engl. HID), on erittäin kirkasta valoa tuottava kaasupurkauslamppu. H.I.D on lyhenne sanoista High Intensity Discharge. Lyhennettä käytetään yleisesti puhuttaessa kaasupurkausvalonlähteistä, eikä HID ole tuotemerkki, kuten usein oletetaan.

Xenon-lampun toiminta perustuu lampun sisältämään ksenonkaasuun, joka hehkuu kirkkaasti sähkövirran kulkiessa kaasun läpi. Xenon-polttimossa hehkuu hehkulangan sijaan kaasu, joten hehkulanka ei pala puhki samalla tavoin kuin halogeeni-polttimossa. Ksenonkaasua voidaan käyttää myös muun tyyppisissä valaisimessa. Xenon-polttimon sisällä on kaksi elektrodia muutaman sentin etäisyydellä toisistaan. Korkealla sytytysjännitteellä niiden väliin synnytetään valokaari ja tämän takia xenon-lamppu tarvitsee ballastin (sytyttimen). Lampun jo sytyttyä valokaaren ylläpitämiseen riittää pienempi jännite.

Ajoneuvojen kaasupurkausvalojen (HID, High Intensity Discharge) eli juuri xenonien tuottaessa yli 2000 lumenia, niihin sovelletaan ECE-säännöksiä. Lainsäädännön mukaan valaisimien yhteydessä pitää olla puhdistusjärjestelmä ja automaattinen korkeudensäätö vuosimallista 10/2000 eteenpäin. Puhdistusjärjestelmällä ja korkeudensäädöllä pyritään välttämään vastaantulijoiden häikäistymistä. Xenon-ajovalon umpiossa tulee olla DC-, DR-, tai DCR-merkintä.

Polttimon värilämpötilaa säädellään sen sisällä olevien metallisuolojen avulla, kun valokaari höyrystyttää metallisuolot. Xenon-lampuille tyypillinen värilämpötila on suhteellisen kylmä: 4000-6000K, verrattuna halogeenilampun tuottamaan valoon, joka on värilämpötilaltaan 2700-2800K. Kylmempi värilämpötila hyödyttää erityisesti ajoneuvokäytössä. Valon väri muuttuu hieman käytön myötä.

Xenonin etuina on usein erinomainen valokuvio. Kaasupurkausvalo tuottaa enemmän valoa vähemmällä tehomäärällä. Valomäärän lisääntyminen ei suoraan vaikuta valaisimen kantamaan, vaan xenon-polttimon tuottama isompi valomäärä tulee suunnata peilin tai projektorin avulla haluttuun pisteeseen. Xenonin etuina on myös muunneltavuus: valaisimiin voi valita tai vaihtaa haluamansa väriset xenon-polttimot. Lisäksi valoihin voi yleensä vaihtaa itse varaosia tai polttimoita, mutta on hyvä ottaa huomioon polttimon kannan malli, jotta se sopii kyseiseen valaisimeen. Xenon-valot pysyvät paremmin sulana räntä- ja lumisateessa kuin ledit.

Haittapuolena juuri polttimoiden vaihtotarve, sekä syttymisviive, sillä xenon-polttimoilla kestää hetki syttyä täyteen valotehoon. Valon sävy myös hiljalleen iän myötä muuttuu, joten uusi polttimo voi olla erivärinen kuin vanha.

Halogeeni

Perinteiset halogeenilisävalot alkavat pikkuhiljaa väistyä edistyneempien teknologioiden tieltä. Halogeenivalojen suurimpia etuja on miellyttävän lämmin valon väri sekä erinomainen värintoisto. Lisäksi korkea hukkalämpö pitää halogeenilisävalot hyvin sulana myös lumisissa keliolosuhteissa. Valotehossa ja hyötysuhteessa halogeenit jäävät kuitenkin pahasti jälkeen nykyaikaisemmista teknologioista. Halogeeni-polttimoille ei enää nykyisin myönnetä takuuta.


Sinua voisi kiinnostaa myös...

Vastasiko tämä kysymykseesi?